Meteen naar de inhoud

Interview met Flo Tomlinson

Sharing is caring!

De Vlaamse Debatwedstrijd volgens Flo Tomlinson, Hujo’s nieuwe projectmedewerker debat en filosofie.


Hallo Flo, bedankt dat je ons wat wilt vertellen over jou en De Vlaamse Debatwedstrijd. Om er meteen in te duiken, kan je ons even een korte achtergrond schetsen van jezelf? (Wie ben je, wat houdt je bezig in het dagelijkse leven,…)

Hallo iedereen, ik ben Flo! Ik ben eigenlijk al sinds het middelbaar bezig met participatie en jongeren engagement, en dat is nu nog steeds zo. Ik was bijvoorbeeld heel actief in de Scholierenkoepel, onder andere in de Raad van Bestuur. Daar waren we ook dagelijks bezig met de stem van jongeren over te brengen naar het beleid, leerkrachten, directie. Ik vond het altijd heel belangrijk dat jongeren effectief een stem hadden. 

Verder geloof ik ook heel erg in de kracht van jonge mensen. Iedere jongere heeft wel iets te bieden. Via via ben ik bij Schamper terecht gekomen, dat is het studentenblad van de Universiteit Gent en later via die weg bij Hujo. De vacature rond debat en filosofie sprong mij onmiddellijk in het oog en ik ben er dan volledig voor gegaan. De passie die ik heb voor jongeren ga ik helemaal kunnen toepassen in mijn job nu.

Fijn om te horen dat je zo gepassioneerd bent! Wat trekt jou nu net zo aan aan het hele ‘debat gegeven’, De Vlaamse Debatwedstrijd, public speaking,..?

We leven in een heel gepolariseerde wereld en dat merk ik heel erg op sociale media. We discussiëren heel graag en zoeken vaak toch ook wel vaak ruzie met elkaar (om het cru te zeggen). Debat en filosofie zijn twee vormen waarbij discours op een juiste en gestructureerde manier gevoerd kan worden.

Zeker bij debat vind ik dit het geval, want er zijn regels, een format dat gevolgd wordt. Dat zorgt ervoor dat er meer focus is op het inhoudelijke, in plaats van wie het luidst praat of wie zijn tegenstander het hardst ‘inmaakt’. Bij debat gaat het om je argumenten te onderbouwen en deze dan naar voor te brengen. Dat is ook hetgeen ik zo leuk en interessant vind hieraan. Net daarom vind ik het ook het perfecte medium om zowel jongere als oudere mensen tegen elkaar in te laten gaan rond bepaalde thema’s.

Je zal het artikel rond ‘polarisatie in de klas’ uit Knack, met Christophe Busch, ongetwijfeld wel gelezen hebben. Denk jij dat een debatwedstrijd, zoals wij nu doen, een hulp is om polarisatie mee uit de klas te krijgen?

Hoewel ik niet denk dat er in elke klas per sé een debat moet gehouden worden over elk onderwerp, geloof ik er wel in dat door debat te promoten, we een gezondere discussiecultuur creëren. We geven bijvoorbeeld ook workshops in klassen, waarbij we eigenlijk ludieke spelletjes doen. Dat is dan geen ‘officieel’ debat, maar kleine debatspelletjes om je mening correct te leren formuleren, om inzicht te krijgen in iemand anders mening.

En ik denk dat dit soort methodieken, en de filosofie die achter de Vlaamse Debatwedstrijd zit, wel degelijk nuttig kunnen zijn in de klas.

Tijdens de debatten van de Vlaamse Debatwedstrijd, wordt er altijd gedebatteerd rond bepaalde stellingen. Hoe bepalen jullie van ‘Oké, voor deze stellingen gaan we?’? Waarop baseren jullie je hiervoor?

Ja, we hebben dus een kerngroep debat. Dat zijn enkele vrijwilligers die zowel mensen die al zelf hebben deelgenomen aan de debatten wedstrijd als gewoon geïnteresseerd zijn in debat. Samen organiseren we achter de schermen alles wat te maken ligt met De Vlaamse Debatwedstrijd, waaronder dus ook de stellingen. Voor de stellingen proberen we altijd op zoek te gaan naar iets dat aanleunt bij de leefwereld van jongeren,  thema’s die actueel zijn. We proberen wat een gezonde mix te vinden daarin.

Dat is niet altijd even makkelijk want er is ook niemand van de derde graad binnen onze werkgroep, aangezien zij eerder deelnemers zijn. We moeten ons dus wat in de wereld van de jongere plaatsen om te zien wat er juist leeft.

Zo’n stellingen moeten enerzijds ambigu genoeg zijn dat de debaters er ver in kunnen gaan. Dus bijvoorbeeld een bepaald thema expres wat vaag houden, niet té hard afbakenen. Zo geef je hen ook de kans om hun eigen invulling hieraan te geven, om zelf de richting te kiezen die zij interessant vinden. Maar anderzijds ook een stelling die gericht genoeg is zodat de discussie niet ontspoort.

Eén van de stellingen die we besproken hebben onze werkgroep is ‘Dienstplicht dient terug ingevoerd te worden voor alle jongeren’. Dat is het militaire thema dat dezer dagen heel vaak naar boven komt. Ik denk dat veel mensen ook met vragen hebben gezeten toen een Oekraïense oorlog is uitgebroken. ‘Ga ik moeten gaan vechten?’ Wat doen wij?’ ‘Wat is de rol van België daarin?’ Dus dat vinden we een thema dat heel interessant is, maar in plaats van te kiezen voor het ‘Russisch-Oekraïense’ thema, wat al duizenden keren besproken is, koppelen wij dat terug naar de leefwereld van jongeren: ‘Wat als jongeren nu terug dienstplicht zouden hebben?’. Langs de andere kant houden we het expres ook wel vaag. ‘Alle jongeren’, ze kunnen daar zelf ook invulling aan geven. Betekent dat ook jongeren met een beperking? Jongeren die hier een verblijfsvergunning hebben? In die zin proberen we het dus zowel gericht als niet té afgebakend houden.

Volgens jou, waarom moeten jongeren uit de derde graad (en natuurlijk ook leerkrachten) nu juist beginnen met debat in de klas en deelnemen aan De Vlaamse Debatwedstrijd?

Debat is echt een vorm, een medium, om beter te discussiëren met elkaar. Iedereen heeft wel een mening over iets. Zeggen dat debat je niet interesseert en dat je daar niet mee bezig bent, ik denk dat dit maar voor heel weinig mensen van toepassing is. Als je interesse hebt in de wereld van debat, is onze wedstrijd echt de perfecte instap omdat je geen ervaring hoeft te hebben of geen expert moet zijn. Het is dus eigenlijk de perfecte manier om eens uit te proberen of te proeven van debat op een laagdrempelige manier.

Dus als je jezelf eens wilt uitdagen, schrijf je in een doe mee. Wie weet verras je jezelf wel?

Ook leerkrachten kunnen deelnemen, weliswaar als coach van een team. Het is niet alleen van groter maatschappelijk nut, maar we hebben zelf ook al gemerkt dat leerkrachten die hun team(s) coachen, zelf ook merken dat ze een betere band krijgen met hun leerlingen.

De Vlaamse Debatwedstrijd telt 7 regionale voorrondes waarbij de winnaars van iedere voorronde doorstoten naar de Grote Finale op 13 mei in Brussel. Daar krijg je de kans om te debatteren in de Senaat!

Wie kan deelnemen? Wel alle jongeren uit de 3e graad secundair onderwijs kunnen zich inschrijven in teams van 2-3 personen. De inschrijvingen zijn nu open, dus go go go!

Bedankt Flo voor het leuke interview en veel succes met je job bij Hujo!

Inschrijven voor De Vlaamse Debatwedstrijd kan vanaf nu via de website www.vlaamsedebatwedstrijd.be

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een keicoole debatworkshop bij jou in de klas? Yes! We komen ons samen met jou en al jouw leerlingen verdiepen in een spetterende debatworkshop vol tips & tricks.